Den viktiga sömnen

Vi har alla offrat sömn för att få något gjort eller bara spendera mer tid med något eller någon vi gillar. Det kanske inte känns som en stor grej. Så länge vi får sova lite kan vi ju ändå fungera dagen efter, eller hur? Men sömnen är ofta betydligt viktigare än många tror och allt från får förmåga att prestera väl i en uppgift till vår generella livsglädje kan bli drastiskt påverkad av hur mycket sömn vi får och vilken kvalitet den håller.

Att ha svårt att somna eller sova dåligt är inte ovanligt i samhället. Alla har vi upplevt detta nu och då, och i det stora hela är det inte farligt att sova dåligt en natt emellanåt. Faror kommer dock börja uppstå om detta händer natt efter natt en längre tid.

Vårt behov av sömn förändras någon genom åren. Medan vi ofta säger att åtta timmars sömn är det rekommenderade är det faktiskt högre för barn och ungdomar, och kan vara något lägre för äldre personer.

Hur trött vi känner oss när vi vaknar är inte alltid den bästa måttstocken för om vi sovit dåligt eller inte. Detta beror på att vår sömn delas upp i fyra olika faser, och väcks vi exempelvis av väckarklockan medan vi är i den djupaste fasen kommer vi känna oss betydligt tröttare än om vi väcks i i den så kallade lättsömnen.

Istället är det viktigt att kunna identifiera tecken på mer regelbunden sömnbrist. Detta påverkar oss inte bara på morgonen, utan under hela dagen. Symptomen inkluderar.

  • Bristande koncentration
  • Svårigheter att minnas saker och ting
  • Somnar lätt vid passiva aktiviteter, som att sitt i ett möte eller titta på tv
  • Humörsvängningar

Vid regelbunden sömn händer det att vissa personer vänder sig till läkemedel som exempelvis sömntabletter. Dessa går att hitta receptfria i en rad olika varianter och kan vara till viss hjälp. Men samtidigt är det viktigt att förstå att dessa endast behandlar symptomen och inte de underliggande orsakerna.

Har man upplevt sömnbesvär under mer än fyra veckor och minst varannan natt under denna period är rekommendationen att kontakta sin lokala vårdcentral. Då kommer man få svara på frågor om sina sömnvanor. Att ha fört en sömndagbok under denna tid kan därför vara till stor hjälp.