Hälsotips

Leva hälsosamt är väl något som alla av oss egentligen vill, dock är det många av oss som av olika anledningar inte gör det. Varför kan man fråga sig eftersom det faktiskt inte är speciellt svårt eller jobbigt att leva hälsosamt.

Egentligen handlar det bara om några små förändringar av vanor och beteenden som alla kan göra. Här följer några tips på hur man kan gå tillväga för att leva ett hälsosammare liv.

Äta bra

Rätt mat är kanske den allra viktigaste ingrediensen i ett hälsosamt liv och faktum är att det är ganska enkelt att äta sunt, mer frukt och grönsaker och mindre skräp som godis, kakor och läsk. Känner man på sig att man har några kilo för mycket runt magen är det något som man absolut bör fundera på att åtgärda eftersom övervikt är en riskfaktor för en rad olika åkommor, som till exempel hjärtsjukdomar, diabetes samt olika former av cancer. Gå ner i vikt kan man göra på olika sätt, till exempel med hjälp av någon form av diet.

Röra på sig

Motion och rörelse är tillsammans med kost den allra viktigaste faktorn om man vill leva hälsosamt. Om man inte rör på sig i någon form är detta något man bör överväga att börja med. Till glädje för alla som skyr allt vad träning heter har det visat sig att även små träningsdoser har en avsevärd effekt på hälsan. En halvtimmes promenad per dag gör stor skillnad.

Allra bäst är givetvis om man gör någonting där man svettas lite grann. Bra träningsformer är till exempel löpning, simning, skidåkning, men också bollsporter som fotboll eller tennis. Det viktigaste är egentligen inte hur man rör på sig utan att man rör på sig.

Ett bra tips för den som vill komma igång med träningen och bli hälsosam är att ladda ner någon träningsapp, som genast kommer att göra träningen lite roligare.

Sova tillräckligt

Sömn är också väldigt viktigt för att man ska må bra eftersom det är under sömnen som kroppen återhämtar sig och laddar batterierna inför nästa dag. Studier har bland annat visat att sömn är viktigt för hjärnans minnesfunktioner. Hur mycket man måste sova är individuellt, det viktigaste är att man känner sig utvilad när man vaknar. En del behöver 8 timmar medan andra klarar sig på 6 timmar.