Kom igång med löpningen

Löpning är en av de absolut bästa träningsformerna man kan tänka sig eftersom man tränar både styrka och framför allt kondition. För er som dock har lite svårt att komma ut i spåret kommer här några tips på hur man kan gå tillväga.

Har man inte sprungit tidigare är det viktigt att ta det lugnt i början och inte tro att man ska kunna klara av att springa en mil efter en vecka för det kommer man inte att göra. Ett bra och realistiskt mål kan däremot vara att kunna springa 5 km utan att stanna efter 2-3 månader.

Hur mycket behöver man då springa? Ett par gånger i veckan, 20-30 minuter per gång, räcker gott och väl för att komma i skaplig form.

De första veckorna handlar mycket om att få upp det så kallade ”flåset”. Ett bra tips kan vara att jogga lätt 2 min, sedan gå 1 min och därefter jogga lätt igen osv.

Efter ett tag kan man sedan förlänga joggingintervallen och minska på gångintervallen. Ett bra tips kan vara att efter någon månad testa att springa en lite kortare sträcka, som till exempel 2,5 km eller 3 km, utan att stanna. Ett bra delmål på vägen mot 5 km. När man väl klarat av detta har man inte långt kvar till att också klara 5 km utan att stanna.

För den som vill ha ett väl sammansatt program att följa med målet att kunna springa 5 km eller 30 min i sträck efter 12 veckor finns ett bra på den här sidan.

Något som är viktigt om man är ute och springer mycket är att ta väl hand om sina fötterna, något man kan läsa mer om hur man gör här.