Motionsformer

Det som anses vara, och är en stor komponent till vårt välmående är motion. Att motionera gör våra kroppar fysiskt starkare, stärker immunsystemet och gör att vi helt enkelt mår bättre. Här tänkte vi kort skriva lite om de två största träningsformerna.

Styrka

Styrka är något du tränar egentligen genom alla former av träning, men det finns också specifik träning som fungerar just för att träna upp styrkan i specifika delar av kroppen. Det vi rekommenderar för detta är styrketräning. Någon kanske direkt tänker att de inte är speciellt sugen att gå på gymmet för att träna styrka, men då ska vi upplysa om att för att träna styrketräning så krävs inget gym. Gym är bra för styrketräning, men den går att utföra även utan hantlar och skivstänger. Faktum är att en hel del av den styrketräning som utförs endast med kroppsvikten är bland den bästa du kan göra.

Kondition

Kondition är den andra av de två största träningsformerna. Kondition är något som behövs för det mesta här i livet. Kanske tror någon att det bara behövs för att orka med fysiskt krävande aktiviteter, men det är också så att har man bra kondition så förbättrar det också koncentrationsförmåga vilket för exempelvis skolungdomar kan innebära att inlärningen främjas. För arbetande kan det innebära en bättre prestation på jobbet, inte minst för den som har ett stressigt jobb.

Konditionsträning går att utföra på flera sätt och på alla nivåer. Att ta en rask promenad förbättrar konditionen likväl som jogging, spinning eller rodd. Vilket av dem som är bäst är subjektivt och beror på dina förutsättningar, men i allmänhet brukar man säga att löpning hör till bland det bästa eftersom det tränar flera av kroppens största muskler.