Nyttiga tillskott

Att det är viktigt att äta bra blir alltmer tydligt och rapport efter rapport pekar på riskerna med att äta onyttigt. För de flesta av oss är kan det emellertid vara svårt att få in grönsaker med mera som skulle behövas för den perfekta kosten. Många tar då istället till kosttillskott i form av tabletter för att kompensera för detta.

Men det finns faktiskt en mellanväg, så kallad superfood. Enkelt uttryckt, naturliga råvaror med mycket hög koncentration av nyttigheter. Några råvaror som uppmärksammats på sistone är bland annat:

  • Acaibär som kommer från ett palmträd. Acaibäret har mycket hög koncentration av antioxidanter och mineraler. Acai går även att köpa i pulverform.
  • Chiafrön kommer från en blomma och ligger verkligen i topp i superfood-ligan. Fullspäckad med proteiner, essentiella aminosyror, antioxidanter, omega 3, järn och kalcium sägs den ha livnärt de gamla aztekerna. Idag kan den göra underverk för dig. Chia uppmärksammades i början av året av Aftonbladet.
  • Bipollen är egentligen blompollen som fastnar på arbetsbinas ben när de suger nektar från blommorna. Bipollen skrapas sedan av benen när bina anländer till kupan och används som föda till larverna. Liksom i chia är proteinvärdet högt och många vitaminer såsom A-, B-, (B1, B2, B3, B6, B9, B12), C-, E-vitamin är representerade. Man finner även aminosyror, antioxidanter och mineraler där. Bipollen sägs öka energi- och muskeltillväxt samt stärker immunförsvaret.

Superfood hittar man vanligtvis inte i den dagliga matbutiken utan det enklaste är att handla på nätet.

Men hur ska man då äta superfood? På nätet börjar det komma många recept och idéer, förslagsvis detta recept från Tasteline. Experimentera gärna vidare med dina favoritrecept.