Träna hemma

Man behöver inte bosätta sig på gymmet för att skaffa sig en stark och smidig kropp. Du behöver faktiskt inte ens lämna huset. Så länge du kan frigöra lite golvyta kan du få fantastiska resultat med lite envishet. 

Vill du komma i form efter en sommar full av grillning och kall öl? Det går att göra utan att betala för ett medlemskap på ett gym.

Det första man bör lära sig är att göra riktiga armhävningar. Det är en gammal och beprövad metod för att främst öka din bröst och armstyrka, men som även hjälper till att stabilisera din bål. Trots att armhävningen i sig inte känns som det mest nymodiga och fräscha upplägget för att träna dina armar är det fortfarande är en otroligt bra övning som kommer leva vidare långt in i framtiden. Tyvärr är det många som från början inte klarar av att lyfta den egna kroppsvikten och då måste man börja med att träna upp armar och axlar så pass väl att du slutligen klarar av att göra övningen.

Ett sätt du kan göra detta på är att först börja göra armhävningar när du står på knä, en övning som påminner om vanliga armhävningar men där du kommer uppleva en klart mindre belastning. Man kan också göra den vanliga armhävningsövningen ståendes med händerna mot väggen och på så vis undgå tyngdkraften och genom detta underlätta belastningen för kroppen. Se dock till att inte stagnera i din träning, utan att du faktiskt går vidare mot högre belastningen när du känner att din kropp börjar klara av det.

Situps är bra för magmusklerna men är något som kan vara problematiskt att utföra om man har problem med ryggen i form av smärta, beroende på hur allvarliga problemen är får du antingen undvika övningen eller se till att underlätta besvären genom att vara extra lugn och metodisk i utförandet. Många med ryggproblem upplever också problem med golvets hårda underlag och faktum är att de flesta människor kan känna besvär när det kommer till att utföra diverse övningar direkt på golvet. För att mildra belastningen mot det hårda underlaget kan du köpa en yogamatta som inte bara gör underlaget mjukare, den arbetar också som ett slags halkskydd. En sådan hittar du om du tittar in hos Sportamore.se, en sida med fler produkter väl anpassande för det mindre hemmagymmet.

För att stärka benen kan du göra knäböj. Det är också en perfekt övning för att skulpterar låren och rumpan! Gå ner så djupt du kan utan att tappa balansen. Kom ihåg att hålla ryggen rak, inte svanka eller falla framåt och knäna ska inte vika sig inåt.

Plankan ger dig en stark rygg och mage. Håll ryggen rak och se till att inte rumpan sticker upp eller sjunker ned under övningen.

Läs mer om detta grundläggande träningspass på Styrkelabbet.se.