Träna kampsport

Alla sätt att motionera är bra utom de tråkiga. Och visst är det olika hur vi uppfattar motionsformerna.

De som trivs med jogging eller löpning som kanske fördras av en del, tycker givetvis att detta är bästa sättet att få motion. Andra kräver en boll att kämpa om för att det skall betraktas som nöje. Sedan har vi dem som älskar att tillbringa träningen på olika sorters gym. Att man faktiskt kan träna kampsport som motionsform kanske inte många tänker på, men det är en utmanande och mångsidig träningsform som fler borde testa. Det är många delar av kroppen som skall duvas för en fullvärdig kampsportare. Styrka, smidighet och koordinationsförmåga är några delar som tränas hårt. Det finns dessutom gott om utrymme att utvecklas.

Bli bättre

På Styrkelabbet finns många goda tips för den som siktar på att utveckla sitt kampsportande. Bland annat blir man upplyst om att förmågan att kunna slå hårt kräver teknikträning kombinerat med extra hård styrketräning.

Tillsammans med en kompis kan man med fördel använda mitsar både för slag och sparkar. Det är absolut en mycket bra träningsform för både thaiboxning och MMA. Mitsar ger både teknik, styrka och uthållighet. Man växlar mellan att hålla mot och slå, båda delarna ger utmärkt teknik om det tränas på rätt sätt. En minut på var sida kan rekommenderas. Mitsar av högsta kvalitet finner man hos exempelvis Highwhey.

Tänk dock på att alla former av träning kräver god uppvärmning. Glöm dock bort en hel del myter om stretching och annat, läs om detta på Svt. Återhämtning efter hård träning är också det mycket viktigt. Träning är nämligen en nedbrytande fas, efter den skall fasen för återuppbyggnad börja, se dessa tips.