Undvik fotskador

För en god hälsa så krävs det att man håller koll på sin kost, sin sömn och att man försöker motionera för att hålla kroppen i hyfsad trim. Det sistnämnda ska vi prata om nu, hur du bör göra för att undvika skador.

För faktum är att även om motion är mycket viktigt för att vi ska hålla vår hälsa vid god vigör så är den även en risk för vår hälsa om den inte utövas med huvudet på skaft. Vanligt är att man har dålig utrustning i form av exempelvis skor av låg kvalitet. Då kan det lätt uppstå skador i fötterna som är mer eller mindre besvärande. Att undvika skador i fötterna är egentligen inte speciellt svårt om man ger dem lite kärlek i form av lite klassisk fotvård. Annars finns det också några snabba tips på hur du kan göra för att förebygga skador. Tipsen har vi hämtat från Akillesfotvard.com:

  • Se till att träna och hålla dina fötter starka.
  • Fötterna mår bra av att bli insmorda – varje dag.
  • Märker du att du har förhårdnader och liktornar på fötterna så ska du inte vänta med att söka hjälp.
  • Valet av skor och sockar är mycket väsentligt för dina fötters hälsa, inte minst om du tränar. Ett par ordentliga löparskor och speciella sockar som minskar friktionen när du använder köparskorna är att rekommendera.
  • Precis som med fingrarna så ska du se till att klippa naglarna rätt så att inte tånaglarna växer fel. Att få nageltrång är ingen trevlig historia.

Här följer några av de vanligaste fotbesvären i samband med träning och hur man bäst undviker dem:

  • Hallux valgus – en felställning av stortåleden, drabbar nästan bara kvinnor. Det kan uppstå vid felbelastning vid träning, men även om man har trånga och högklackade skor. Kan undvikas genom att ha ombytesskor med sig, vid träning ska man se till att fötterna pekar rakt framåt och knäna lätt utåt.
  • Hälsporre – bristningar i senan under hålfoten leder till kalkpålagringar på hälbenet. Undviks bäst genom att träna i dämpade skor och stretcha vaderna.
  • Mortons sjukdom – en nerv som kläms mellan två av framfotens skelettben orsakar smärta eller domningar under framfoten. För att undvika detta ska man vara noga med att inte snöra åt löparskorna för hårt.
  • Hälseneinflammation – en inflammation i hälsenan eller slemsäckarna som leder till ömmande och stel vad och häl. Kan uppstå om man sprungit eller promenerat längre än normalt, eller då man bytt till nya skor. Undviks genom att trappa upp träningen sakta men säkert och använd skor som ger bra stöd.